Met regelmaat sturen oplichters e-mails naar personen, die afkomstig lijken van bijvoorbeeld een bank of telefoonaanbieder. Dit heet phishing. Met deze phising-e-mails willen zij persoonsgegevens in handen krijgen, om daarmee spullen te kopen of geld van rekeningen af te halen. Voorkom dat u slachtoffer wordt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting op het internet. Via e-mail wordt het slachtoffer naar een website gelokt, om daar persoonsgegevens in te vullen. Phising-emails lijken afkomstig te zijn van bijvoorbeeld de Rabobank, ING, Ziggo, T-mobile of KPN.

Hoe ontdekt u dat het oplichting is?

Zeker als u klant bent van deze organisaties, lijkt het redelijk dat u het verzoek krijgt om uw gegevens te controleren of een factuur te betalen. Hoe weet u dan dat het om een echte e-mail van de organisatie gaat of om een phising-e-mail?
Een paar punten waarop u kunt letten:

  • Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.
  • Phishing e-mails spelen vaak in op uw angst opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
  • Een phishing e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld ‘Beste klant’. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!

Kijk naar het e-mailadres en het webadres

Voordat u klikt op de link in het e-mailadres, kunt u controleren vanuit welk e-mailadres het bericht is verzonden. Staat achter het apestaartje (@) de goede url van de organisatie? Of is het een niet te herleiden e-mailadres? Geertsma mailt bijvoorbeeld altijd met en e-maildres dat eindigt op @geertsma.frl. Als u naar een website wordt geleid, kijk dan wat de url is. Komt dat overeen met de organisatie waar u denkt te zijn? Onze url is geerstma.frl. Als het websiteadres daar niet mee begint, zit u niet op onze website.

Meer weten over phising en veilig internetten? Kijk op www.veiliginternetten.nl.